Kan säljare annullera order och kräva ersättning pga. felaktig kunduppgift?

Hej. Min fråga är: Jag har gjort en beställning av en bröllopsklänning skräddarsydd, på Internet. Priset med försäkringar frakt blev ca 5000kr. Efter en tid fick jag ett mejl från företaget, där dom skriver att mitt telefonnummer är felaktigt, och dom ber mej ändra det inom tre dagar annars kommer ordern att annulleras och du kommer bli debiterad 50 procent på totalsumman. Jag går in på min profil, ser att jag har lagt en siffra för mycket. Ändrar detta , uppdaterar och ser då att nu är det rätt telenummer. Det går ett par dagar till, och jag får då ett nytt mejl, ordern är annullerad pga. felaktigt telenummer, och vi har redigerat din skuld till 2500kr. Har vid flera tillfällen mejlat, och ställt frågor försökt få HELA skulden annullerad men företaget svara bara i gåtor, långt ifrån mina frågor. Så, får/ kan man verkligen göra så här? Jag anser inte att jag gjort fel, och det kan ju inte hänga på telefonnumret?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag utgår från att du har gjort beställningen som konsument (privatperson) och att säljaren är ett svenskt företag. Detta gör att konsumentköplagen (förkortat KköpL) blir tillämplig (se 1 § KköpL, se också 2 § 1 stycket).

Det korta svaret på din fråga är nej, företaget får inte göra så som det har gjort. Det långa svaret (och råd angående vad du kan göra nu) följer nedan:

Du kan kräva att köpet fullgörs

Som jag tolkar din fråga så rör det sig i ditt fall om ett s.k. dröjsmål, alltså att varan inte har avlämnats (se 9 § KköpL). Jag gör bedömningen att dröjsmålet inte beror på något förhållande på din sida – att telefonnumret var felaktigt utgör inte ett hinder mot att säljaren skulle kunna leverera varan, särskilt inte med hänsyn till att du efter påpekande rättade till misstaget.

Om du fortfarande vill ha klänningen kan du kräva att säljaren fullgör köpet, alltså att ordern inte ska annulleras (se 12 § första stycket KköpL). Om du vill att köpet fullgörs måste du framställa detta krav inom rimlig tid (se 12 § tredje stycket KköpL).

Meddelar företaget att de inte kommer avlämna varan så kan du häva köpet (se 13 § första stycket KköpL). I sådana fall behöver du inte betala (se 43 § första stycket KköpL).

Eventuellt skulle du kunna kräva skadestånd från säljaren på grund av dröjsmålet, exempelvis om du måste köpa en klänning från någon annan och denna är dyrare (se 14 §, 32 § och 33 § KköpL). Här finns dock vissa begränsningar och jag kan inte säkert uttala mig om detta är möjligt i ditt fall eller om det skulle vara värt att försöka genomdriva.

Du har också möjligheten att avbeställa klänningen

Om du inte längre vill ha klänningen kan du välja att göra en avbeställning. Som köpare har du rätt att avbeställa en vara innan den har avlämnats – säljaren kan inte kräva att du ska stå kvar vid köpet (se 37 § KköpL).

Säljaren kan inte kräva någon ersättning från dig

Visserligen finns det en rätt för säljare att kräva ersättning om köparen avbeställer eller häver köpet (se 41 § KköpL). Detta blir särskilt relevant då det rör sig om specialtillverkade varor, säljaren kan exempelvis få ersättning för tid, arbete och material som har lagts ned på beställningen.

I ditt fall skulle jag dock säga att detta inte blir aktuellt. Säljaren har en skyldighet att själv vidta åtgärder för att begränsa sin skada (se 42 § KköpL). Med hänsyn härtill gör jag bedömningen att företaget inte kan kräva någon ersättning från dig. Situationen som har uppstått beror ju på säljarens eget agerande och hade enkelt kunnat undvikas av säljaren själv. Att du råkat lägga till en extra siffra i ditt telefonnummer är inte en grund för ersättning, särskilt inte eftersom du rättat till misstaget inom den tid som säljaren krävt.

Vad kan du göra nu?

Jag skulle i första hand råda dig att kontakta företaget igen. Beroende på om du vill försöka få säljaren att trots allt stå kvar vid köpet (så att du får klänningen) eller inte så kan du framställa krav på antingen fullgörelse eller avbeställning (se ovan). Du bör också meddela att du inte kommer betala skulden på 2500 kr (av ovan nämnda anledning).

Om säljaren inte går med på ditt krav skulle du kunna ta frågan vidare till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). ARN är en myndighet som kan pröva din tvist och ge en rekommendation om hur den bör lösas. De flesta företag följer rekommendationen från ARN. Det kostar ingenting att få tvisten prövad av ARN (till skillnad från domstol). Du kan läsa mer om ARN, hur du gör en anmälan, vad som krävs för att tvisten ska kunna prövas osv. på deras hemsida: https://arn.se/konsument/.

Om du eventuellt vill göra en anmälan till ARN är det fördelaktigt för dig att ha skriftlig bevisning om vad som har skett mellan dig och företaget. Det kan alltså vara bra om du kommunicerar skriftligt med företaget (exempelvis via mejl) och sparar all kommunikation.

Jag hoppas att mitt svar är till hjälp och att situationen löser sig!

Med vänliga hälsningar,

Felicia ErikssonRådgivare