Kan rätten till svenskt medborgarskap påverkas av banklån och krediter

Kan man få svenskt medborgarskap om man har fler banklån och krediter?

Lawline svarar

 Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Svaret på din fråga finns i lag om svensk medborgarskap

Krav för svenskt medborgarskap

Det finns fem krav som ska vara uppfyllda för att man ska få svenskt medborgarskap (11 § lag om svenskt medborgarskap). Dessa krav är att du har :

  1. fyllt 18 år
  2. permanent uppehållstillstånd
  3. Kunnat styrka din identitet
  4. uppfyllt kraven för hemvist vilket innebär att du ska ha bott i Sverige en viss tid
  5. haft och kan förväntas komma att ha ett hederligt levnadssätt

Kan skulder och banklån påverka ett hederligt levnadssätt

Din fråga har att göra med om banklån och krediter kan påverka kravet på ett hederligt levnadssätt. Hederligt levnadssätt betyder att du ska ha gjort och fortsätta göra rätt för dig. Det vill säga att du har haft och fortsätta ha ett skötsamt liv. Det som kan påverka detta krav är kriminalitet som innebär att du har begått ett brott eller är misstänkt för ett brott. Även annan misskötsamhet såsom skulder hos Krono­fogden eller andra anmärk­ningar kan leda till att du inte får svenskt medborgarskap. Banklån och krediter påverkar inte din rätt till svenskt medborgare när du betalar vid den bestämda tiden under varje månad. Din rätt till svenska medborgarskap kan påverkas endast om du har problem med att betala banklånen och krediter som leder till att du får skulder till kronofogden. Själva banklånen och krediter utgör inte en grund för misskötsamhet om du har betalat och fortsätter att betala utan några problem.

Här kan du läsa mer om kraven för svenskt medborgarskap.

Hoppas du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Lava SinoRådgivare