FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder24/09/2023

Kan polisen lova att ett visst straff ska utgå?

Hej! En person jag känner är misstänkt för olaga hot via Snapchat, och under förhöret sa polisen till honom att om han erkänner brott så kommer han Max få böter. Detta sa de efter att han nekade till brott då han sa att han endast skämtade med personen. Nu ska de ta det till rätten. Min fråga är: Vad kan hända här, kan ha fortfarande få böter från domstolen eller hur blir det nu när de tar det vidare till rätten? Är böter fortfarande giltigt där eller är det över med böter. Personen är 18 år gammal

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I mitt svar kommer jag att hänvisa till lagtext i brottsbalken.

Vilket straff kan utgå för olaga hot?

Straffskalan för brottet olaga hot är antingen böter eller fängelse i högst två år (4 kap. 5 § BrB). Bedöms brottet vara grovt döms personen till fängelse i lägst ett år och högst fyra år (4 kap. 5 § BrB).

Domstolen bestämmer vilket straff som ska utgå

Det är alltid domstolen som bestämmer vilket straff en misstänkt person får. Polisen kan inte lova att den misstänkte ska få ett visst straff. I det här fallet kommer straffet bestämmas med utgångspunkt i de möjliga straff jag angav ovan. Domstolen kommer även ta hänsyn till brottets allvar (29 kap. 1 § BrB). När domstolen bedömer vilket straff som ska utgå ska de bl.a. ta hänsyn till om det finns något billighetsskäl, dvs. något som talar för att straffet ska mildras (29 kap. 5 § BrB). Ett erkännande räknas inte upp bland billighetsskälen. Ett erkännande ses inte heller i sig som en uppgift av väsentlig betydelse för utredningen, vilket i vissa fall kan medföra nedsättning av straffet (29 kap. 5a § BrB).

Att personen erkänner bör således inte ses som en garanti för att ett visst straff ska utgå. Det är domstolen som bedömer vilket straff som ska utgå. Domstolen kan också bedöma att bevisningen är för låg och alltså fria den misstänkta personen. I ett sådant fall utgår inget straff.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare