Kan omdömen på företags hemsidor falla inom ramen för förtal?

Hej, jag undrar vad man får inte inte får säga som omdöme online egentligen? Får jag skriva på t ex Verisure's hemsida /Facebook sida / Instagram konto att jag inte alls rekommenderar dem, att servicen var urusel, att de inte återkommer till kund etc?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag kommer att utgå från brottsbalken vid besvarandet av din fråga, eftersom din fråga gäller förtal.

Förtal innebär att man utpekar någon annan som brottslig eller klandervärd i sitt sätt att leva. Det kan även innebära att man lämnar annan uppgift med syfte att utsätta en person för andras missaktning (5 kap. 1 § brottsbalken). Detta är brottsligt och kan anföra böter. Om förtalet är grovt kan man riskera ett fängelsestraff som kan uppgå till maximalt två år (5 kap. 2 § brottsbalken). Även om man berättar sanningen kan man dömas för förtal, då lagen fokuserar på syftet och resultatet av utpekandet snarare än huruvida påståendena stämmer.

Värt att veta är dock att brottet förtal riktar sig mot en fysisk och levande person, varför en juridisk person (ett företag) inte kan anses bli utsatt för ett sådant brott. Dock kan man dömas för förtal om man riktar kritiken mot en enskild person eller enstaka individer inom företaget. Detta utgör NJA 1950 s. 250 ett exempel på, då man vid den fällande domen tog hänsyn till den starka kopplingen mellan den fysiska personen och den juridiska personen.

Sammanfattningsvis kan du inte bli dömd för förtal så länge du riktar kritiken mot företaget och inte enstaka personer inom företaget. Ta dock hänsyn till hur stark kopplingen är mellan individen som äger företaget samt företaget i sig, t ex om en fysisk persons namn står i firmans namn.

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Om mitt svar väcker ytterligare funderingar är du mer än välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Janine HindemarkRådgivare