FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt14/08/2018

Kan näringsidkare kräva en muntlig uppsägning eller uppsägning via email?

Kan ett företag ex. en TV-operatör neka en skriftlig uppsägning och istället kräva att du ringer eller skickar uppsägning via mejl?

Hoppas jag var tydlig nog!

Lawline svarar

Hej!

Svaret på din fråga beror helt och hållet på vad som anges i avtalsvillkoren som du godkände i och med köpet av deras tjänst. Mig veterligen finns det ingen lagregel som anger hur avtalet ska sägas upp, så länge uppsägningsmetoden inte är oskälig och metoden inte innebär att uppsägningstiden blir längre än en månad, jfr lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation 15 b § samt avtalslagen (1915:218) 36 §. Operatörens krav är alltså laglig.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare