Kan någon anmälas för förtal till följd av nedlagd polisanmälan?

Hej!

För att göra hela historien kort så är jag pappa till en dotter på 7 år!

Jag och hennes mamma har gått i sär

Efter 2 år börjar mammans pappa helt utan anledning anmäla mig på grunder som inte stämmer alls... varje utredning har blivit nerlagd eller ja inte ens blivit en utredning

Nu är det 4 gången och jag börjar se det som både trakasserier och förtal jag vet genom mamman att han har gjort detta alla gånger

Kan jag gå vidare med en anmälan mot honom på nått sätt för att få stopp på detta ?

Detta tar kraft energi och rubbar hela tryggheten i min nya familj och även för min dotter

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En person som utpekar annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning begår förtalsbrott (5 kap. 1 § BrB). Ärekränkningsbrott (dvs. förtal och förolämpning) tar sikte på såväl objektiv som subjektiv ära. Den objektiva äran är människans goda namn, rykte och hur dess anseende uppfattas hos andra. Den subjektiva äran är den egna känslan av vad anseendet gör. Det som utgör grund för bedömningen är alltså både hur omgivningen (i detta fall myndigheten) uppfattar offret till följd av uttalandet, men även hur offret själv upplever uttalandet.

Är en person skyldig att uttala sig eller lämna uppgifterna till exempelvis en myndighet så är uttalandet dock straffritt (5 kap. 1 § andra stycket BrB). Att anmäla någon när det finns grund för anmälan är alltså inte straffbart. Vad jag förstår det som så finns dock ingen grund för anmälan, varför det istället kan förstås som att hans avsikt med anmälan är att utpeka dig som brottslig eller klandervärd inför myndigheter. Eftersom det är straffbart så kan du polisanmäla honom för förtal.

Kontakta gärna Lawline på nytt om det uppstår några fler frågor!

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare