Kan mina barn ärva bostadsrätten medan sambon får bo kvar?

Hur kan jag trygga för min sambo att vid behov få bo kvar i vår bostadsrätt som jag köpte för egen del innan vi blev ett par, ifall jag dör före honom? Jag tänker mig att mina 3 barn ska ärva mina tillgångar. Kan jag formulera något avtal för sambon om att kunna bo kvar eventuellt under viss tid? Mvh Sara

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar att hänvisa till ärvdabalken, du hittar den här.

Testamente med nyttjanderätt till din sambo

I det fall att du går bort före din sambo och du inte har något testamente kommer dina barn att ärva din bostadsrätt. Detta eftersom sambos inte ärver varandra.

För att dina barn ska ärva bostadsrätten samtidigt som din sambo får bo kvar i den under en viss tid rekommenderar jag att du skriver ett testamente med dessa villkor. Detta är en ensidig handling, dvs det krävs inte någon överenskommelse mellan dig, dina barn och din sambo.

Som huvudregel gäller egentligen att en testamentstagare ärver egendomen med full äganderätt. Detta innebär att testamentstagaren kan råda över egendomen så som denne önskar. Det står dig dock fritt att skriva att din sambo ska ha nyttjanderätt till bostadsrätten under antingen en viss begränsad tid eller tillsvidare. Det är då detta villkor som gäller då det är din sista vilja som ska vara styrande för hur din egendom ska fördelas och användas. Din sambo kommer då ha rätt att bo kvar i bostadsrätten efter din bortgång. Om du inte föreskriver något annat kommer dina barn inte kunna sälja bostadsrätten utan din sambos samtycke. (se 12 kap 6 § ärvdabalken)

Formkrav för testamente

Observera att det finns krav för hur ett testamente ska upprättas för att det ska vara giltigt. Det är därför viktigt att ditt eventuella testamente uppfyller dessa krav:

testamentet ska vara skriftligt två vittnen ska skriva under testamentet och båda två måste göra det vid samma tillfälle (se 10 kap 1 § ärvdabalken)

Sammanfattning och råd

Sammanfattningsvis kan du alltså genom ett testamente förordna så att bostadsrätten tillfaller dina barn men att din sambo får bo kvar under en viss period. Det är viktigt att testamentet i så fall upprättas på ett korrekt sätt och att du är tydlig med vad du vill för att undvika tolkningssvårigheter och konflikter. Skulle du vilja ha hjälp med att skriva ett sådant testamente är du varmt välkommen att ta hjälp av någon av våra jurister genom att boka en tid här.

Hoppas du har fått svar på din fråga och att det blivit klarare kring hur du ska gå tillväga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare