FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt29/05/2022

Kan min systers mamma ta hennes mobil som hon har fått i gåva från mig?

Hej! Min syrra (15 år) har en mamma som styr väldigt mycket över hennes telefon och brukar straffa henne över småsaker genom att ta mobilen ifrån henne, för att ha kontroll över min syrra. Hon säger att min syrra inte kommer få någon mobil om hennes befintliga går sönder. Så min plan är att ge min gamla mobil till min syrra, visst kan väl inte hennes mamma beslagda mobilen då? Det är ju ändå en gåva från mig. Tack på förhand! Mvh Amanda

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom din fråga handlar om din syster som är under 18 år kommer jag att gå in i Föräldrabalken (FB).

Din syster är 15 år och är därmed omyndig vilket betyder att hon som huvudregel inte själv får råda över egendom eller åta sig förbindelser, 9 kap 1 § FB. Den som är omyndig kan dock få en gåva under villkor att han eller hon ska få råda över egendomen, och så länge det handlar om en “ren” gåva som inte förutsätter någon ekonomisk ersättning från den underårige, har den omyndige som huvudregel rätt att behålla gåvan. En mobil medför typiskt sett att du måste betala telefonabonnemang och andra eventuella avgifter vilket innebär att mobilen troligtvis inte är en “ren” gåva. Din systers mamma har även en rätt att omhänderta egendom som din syster har fått i gåva om det är med hänsyn till din systers uppfostran eller välfärd (9 kap 4 § FB samt 9 kap 3 § 2 st FB). Om mamman tycker att mobilen skadar din systers uppfostran eller välfärd på något sätt kan hon alltså ta den ifrån henne även om hon har fått den i gåva från dig.

Sammanfattningsvis finns det tyvärr inget rättsligt stöd för att din syster ska ha rätt att behålla mobilen som hon skulle få från dig. Jag hoppas att du, din syster och hennes mamma kan komma överens på något sätt.

Undrar du något mer är du varmt välkommen att ställa en ny fråga!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare