Kan min son testamentera bort sin enskilda egendom till sin mor trots att han har barn?

Kan min son, som har två barn, testamentera sin enskilda egendom till mig - sin mor?

Lawline svarar

Hejsan!

Utgångspunkten är att man kan testamentera bort allting. Det kommer dock med vissa begränsningar. Den största begränsningen utgör laglotten. Laglotten är hälften av dina barnbarns arvslott, ärvdabalken 7kap 1§. Hans barn kan därför jämka testamentet om det testamenterade egendomen inskränker på deras laglott. Om enskilda egendomen inte inskränker på laglotten så kan han testamentera egendomen till dig. Att det är enskild egendom ändrar inte bedömningen. Detta ändrar emellertid inte att barnen kan avstå från att jämka testamentet och således ge dig rätten till den egendomen.

Med vänliga hälsningar!

Binh TranRådgivare