Kan min sambo flytta till Sverige innan uppehållstillstånd är beviljat?

Hej jag har bott i Usa i ungefär ett år jag hade visum och spelade hockey där, ganska snabbt träffade jag en tjej där och vi vart ett par, vi träffades varje dag och jag bodde hoss henne i slutet, i slutet av min vistelse vart hon gravid och vi vill nu bo i Sverige, har varit hemma nu i några månader och vi har sökt uppehålltillstånd för henne.

De jag undrar är om hon kan komma hit innan vi har fått svar om hon får flytta till sverige innan vi har fått svar.

För vi vill inte vara ifrån varandra allt för länge och att vi ska vara tillsammans med våran son.

Vi planerar stt gifta oss och jag har ett bra boende.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt ska man vid ansökan om uppehållstillstånd alltid ansöka om detta ifrån sitt hemland. Man ska sedan invänta besked om godkänt uppehållstillstånd innan man reser hit. Det finns även undantag då man kan ansöka om uppehållstillstånd från Sverige, till exempel om personen redan befinner sig i Sverige och väntar barn. Men i ert fall har hon redan ansökt från USA och därför får ni vänta på att uppehållstillståndet är beviljat.

Det är Migrationsverket som beslutar om dessa frågor. För att uppehållstillståndet ska godkännas behöver även du som närstående kunna försörja henne och erbjuda en bostad av tillräcklig storlek och standard. Mer om detta kan du läsa på Migrationsverkets hemsida.

Lycka till och hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Carolina LundhRådgivare