FrågaFAMILJERÄTTAdoption19/04/2018

Kan min sambo adoptera mitt barn?

Hej!

Kan min sambo adoptera mina 2 barn då deras biologiska pappa är död? Hur går det till och hur gör vi?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finns i 4 kap. föräldrabalken (FB). För att åstadkomma en adoption utan att ditt det rättsliga bandet mellan dig och din dotter upphör krävs det att du och din sambo gifter er. Av lagen framgår det nämligen att det är möjligt att adoptera sin makes barn utan att de rättsliga banden mellan maken och barnet upphör. (4 kap. 7 § FB).

Samtycke

Dina barns inställning till adoptionen har betydelse. Huvudregeln är att den som har fyllt tolv år får inte adopteras utan eget samtycke. Samtycke behövs däremot inte om barnen är under 16 år och de skulle skadas att bli tillfrågade, eller om barnen inte kan lämna ett giltigt samtycke till följd av en psykisk störning. I vanliga fall krävs också den andre förälderns samtycke.

Lämplighetsprövning

Rätten gör alltid en lämplighetsprövning av adoptionen. En adoption får endast äga rum om adoptionen är till fördel för barnet. För att adoptionen ska anses vara lämplig krävs det att din sambo vill uppfostra barnen eller att det annars finns en särskild anledning till adoptionen med hänsyn till det personliga förhållandet mellan barnen och din sambo. Även om samtycke inte krävs därför att barnen är under tolv år tar rätten hänsyn till barnets egen vilja med utgångspunkt i deras ålder och mognad.

Är barnen över 18 år ska rätten, i sin prövning av adoptionen, inhämta upplysningar om din sambo och dina barn från socialnämnden (4 kap. 10 § FB). Om det inte är olämpligt ska socialnämnden i sin tur utreda barnens inställningar till adoptionen.

Hur ni går tillväga

För att adoptera dina barn måste din sambo lämna in en ansökan om adoption till tingsrätten i den ort där han har sin hemvist (4 kap. 9 § FB). Mer information om vad ansökan ska innehålla hittar du här.

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare