FrågaFAMILJERÄTTAdoption15/10/2019

Kan min sambo adoptera min son?

Hej!

Min sambo och jag har två gemensamma barn samt jag har även ett eget barn.

Mitt egna barn har jag ensam vårdnad om då pappan till honom egentligen aldrig brytt sig om honom och inte träffat honom på 6 år, pojken är snart 10 år.

Han betalar inte ens underhåll och vägrar helt enkelt att kommunicera med mig alls.

Nu till frågan, hur fungerar det om min sambo vill adoptera min son? Vi är ej gifta, utan endast förlovade. Jag vill självklart fortfarande vara mamman, men att min sambo blir pappan.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om adoption finns i 4 kap. Föräldrabalken, FB.

Huvudregeln vid adoption är att makar och sambor endast får adoptera gemensamt enligt 4 kap. 6 § FB. Det finns ett undantag om en make eller en sambo med sin makes eller sambos samtycke adopterar dennes barn enligt 4 kap. 6 § andra stycket FB.

För att få adoptera krävs ett samtycke från den förälder som är vårdnadshavare enligt 4 kap. 8 § andra stycket FB. Innan ett samtycke lämnas är det viktigt att föräldern får information om vad ett samtycke till adoption innebär. För att få adoptera ett barn som har fyllt 12 år krävs det att barnet samtycker till adoptionen enligt 4 kap. 7 § FB, då din son är 10 år i nuläget är detta inte aktuellt.

Sammanfattningsvis kan din sambo med ditt samtycke adoptera din son eftersom du har ensam vårdnad.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Narin MelazadeRådgivare