Kan min partners barn ärva av mig om vi gifter oss?

Jag är en svensk kvinna som vill gifta mig med en engelsman och flytta hem till Sverige efter att ha bott 7 år i England. Han har 2 vuxna barn i England o jag har 2 vuxna barn i Sverige. Hur kan jag ordna så att när jag dör så ärver mina barn o min engelska make mig men hans engelska barn ärver inte något från mig?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Arv

I svensk rätt hittar vi regler om arv i Ärvdabalken (ÄB). Hans 2 vuxna barn är vad vi kallar ''särkullbarn'', det vill säga barn till en make som inte den andra maken också är förälder till. Även om du och han gifter er, eller ej, så har hans särkullbarn inte arvsrätt efter dig. Detta innebär att hans barn inte har rätt att få ut något arv efter dig, utan endast av deras far.

Om ni gifter er, och du går bort först så kommer ditt arv tillfalla honom enligt 3 kap. 1 § ÄB. Om dina 2 barn är era gemensamma så kommer hela arvet tillfalla honom, och dina barn skulle få sin arvsrätt först efter att fadern gått bort, däremot tolkar jag omständigheterna som att ni inte har några gemensamma barn. Eftersom de endast är barn till dig och du avlider, då har de rätt att få ut sitt arv direkt enligt samma regel (3 kap. 1 § ÄB). Detta innebär att ena hälften går till din efterlevande make och den andra hälften går till dina barn då dem är särkullbarn. På samma sätt kan dina barn inte ärva honom (utifrån svenska regler) om ni gifter er.

Sammanfattning

Som svar på din fråga så kan hans barn alltså inte ärva av dig och du behöver inte ordna något speciellt, detta följer av vår lagstiftning. Dina barn och han delar således hälften vardera.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Ibrahim HalwachiRådgivare