FrågaFAMILJERÄTTAdoption10/11/2017

Kan min morfar adoptera mig som sitt barnbarn?

Hej! Min "morfar" som jag växt upp med hela livet har visat sig inte vara min biologiska. Men jag vill att han ska vara det. (Jag och min biologiska morfar har aldrig träffats eller haft någon kontakt) Går det att min ej biologiska morfar adopterar mig som sitt barnbarn? Eller måst han isf adoptera min mamma som sin dotter?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I 4 kap. Föräldrabalken (FB) hittar du bestämmelserna om adoption. Där framgår det att adoption innebär att antaga adoptivbarn, vilket innebär att din morfar inte kan adoptera dig som sitt barnbarn. Om han däremot, precis som du själv skriver, adopterar din mamma så blir han hennes rättsliga förälder och du blir i sådana fall hans barnbarn. Tingsrätten bedömer om det är lämpligt att adoptionen äger rum enligt 4 kap. 6 § FB.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare