FrågaFAMILJERÄTTAdoption22/03/2019

Kan min man få adoptera utan samtycke från biologiska pappan?

Hej!Min man vill adoptera min son och Jag har ensam vårdnad sen han föddes. Min man har varit som en pappa åt honom sen han var 2 år till nu 6 år och Problemet är att få samtycke av biologiska fadern som är utomlands - han är dålig man och slagde mig mycket och hotade migtt han ska ta min son. Kan min man få adoptera utan samtycke från biologiska pappan? Är de viktigt att domstol hör om samtycke från biologiska pappa?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Krävs samtycke vid adoption?

För att få adoptera ett barn krävs samtycke från barnets vårdnadshavare. Samtycke krävs alltså endast från föräldrar som är vårdnadshavare. Om den biologiska pappan inte har vårdnaden över barnet krävs inte hans samtycke för en adoption (4 kap. 8 § FB).

Vid adoptionsansökan ska socialnämnden genomföra en adotionsutredning (4 kap. 14 § FB). Utredningen ska utreda om förutsättningarna för adoption föreligger samt försöka klarlägga föräldrarnas inställning till adoption (4 kap. 15 § FB). Den biologiska pappan ska alltså helst höras, men det krävs inget samtycke för att adoptionen ska kunna ske. En adoption utgår alltid ifrån barnets bästa (4 kap. 1 § FB).

Sammanfattning

Den biologiska pappan ska höras och ge sin inställning till adoptionen, men eftersom han inte har vårdnaden om barnet krävs inte hans samtycke. Hans inställning tas dock med i bedömningen om adoption kan ske, men adoptionen utgår hela tiden ifrån barnets bästa. Hans inställning kan alltså påverkas adoptionsbeslutet, men det avgörande är barnets bästa.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare