FrågaFAMILJERÄTTAdoption20/11/2018

Kan min man adoptera mina barn?

Jag har två barn (under 12 år) och är gift med en man som inte är deras biologiska pappa. Jag har ensam vårdnad om barnen. Skulle helst se att det vore möjligt att min man kan adoptera dem. Vad krävs för detta? Vad händer om deras biologiska pappa motsätter sig detta "bara för att"?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Enligt föräldrabalken 4:6 2st är det okej att din make adopterar dina barn om du samtycker till detta. Ett barn får dock inte adopteras utan samtycke från barnets vårdnadshavare, föräldrabalken 4:8. Eftersom det framgår att du har ensam vårdnad om barnen så behövs alltså inget samtycke från barnens pappa. Barnens pappa ska dock ges tillfälle att yttra sig i ärendet, föräldrabalken 4:18. Eftersom dina barn är under 12 år får adoption genomföras även om samtycke från barnen saknas, jfr föräldrabalken 4:7. Trots detta ska barnens åsikter tillmätas betydelse i förhållande till deras ålder och mognad, föräldrabalken 4:3 2st.

För att genomföra adoptionen ska din make lämna in en ansökan till den tingsrätt där dina barn har sin hemvist, föräldrabalken 4:11-12. Han ska dessutom betala en ansökningsavgift. Det finns ett antal saker som ska vara med i ansökan:
- Sökandens namn, personnummer, telefonnummer och adress samt eventuellt e-postadress.
- Anledningen till adoptionen, uppgifter om någon lovats vederlag för adoptionen eller om det avtalats om bidrag till barnets underhåll.
- Uppgifter om efternamnet som barnet ska få eller om det ska behålla det befintlig.
- Ansökan ska vara undertecknad av den som vill adoptera.

Du kan läsa mer om dessa punkter och vad de innebär på http://www.domstol.se/Familj/Adoption/Nationell-adoption/.

Härefter är det upp till domstolen att avgöra om adoptionen är lämplig, föräldrabalken 4:2. Vid bedömningen av om adoptionen är lämplig ska barnets behov av adoption och sökandens lämplighet att adoptera särskilt beaktas. Barnets bästa ges alltid störst vikt vid frågor som rör adoption, föräldrabalken 4:1.

Under förutsättning att adoptionen anses vara lämplig och i enlighet med dina barns bästa föreligger således inget hinder för din make att adoptera barnen. Även om barnens biologiska pappa skulle motsäga sig adoptionen kan adoptionen genomföras eftersom hans samtycke inte krävs.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare