Kan min mamma göra anspråk på en gåva jag fått av min mormor?

Hej,

Min mormor äger idag en lägenhet värd 2mkr som hon via gåvobrev delade upp på 31% på oss tre barnbarn och resterande 7% på sig själv. Det framgår i brevet att det inte skall utgöra förskott på arv. Denna skall nu säljas och jag undrar hur stor är risken att de två bröstarvingar som finns kan ha rätt till de pengar som vi barnbarn kommer få från försäljningen eller har bröstarvingarna ingen rätt alls till dessa?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?
Då det rör sig gåva är gåvolagen tillämplig. I ditt fall blir 1 och 2 §§ tillämplig.

Hur blir ett gåvoavtal bindande?
Ett gåvoavtal är ett realavtal med innebörden att gåvan är giltigt först när den ena parten fullgör sin prestation. För att gåvan ska vara bindande finns två möjligheter. Antingen gör din mormor en allmän utfästelse om att hon har gåvat över en andel i bostadsrätten till er, alternativt justerar ni andelsförhållandena i bostadsrätten. Om ni ska justera andelsförhållandena kontaktar ni styrelsen i bostadsrättsföreningen så skriver de in att de nya ägarförhållandena. Observera att styrelsen måste godkänna er som medlemmar i föreningen.

Om gåvan fullbordas på någon av de två sätt som exemplifierats ovan så är gåvan bindande, det finns dock ett undantag. Om din mormor inte har justerat andelsförhållandena utan i stället gjort en allmän utfästelse om att du och övriga två barnbarn ska få en del av bostadsrätten och hennes förmögenhetsförhållande sedan försämras betydligt så kan gåvan minskas eller göras ogiltig (5 §).

Under förutsättning att gåvan är bindande har du rätt att få ut 31 % av bostadsrättens värde vid försäljning och det är pengar som din mamma eller hennes syskon inte kan göra anspråk på. Din mamma kan enbart göra anspråk på de 7 % som din mormor innehar i bostadsrätten (motsvarande 140.000 kr om bostaden säljs för 2.000.000). De 140.000 kr ska delas lika mellan din mammas syskon så tillvida att din morfar inte är i livet och han är gift med din mormor. Makar ärver nämligen varandra och din mamma och hennes syskon har därför rätt till arvet efter din mormor när din morfar har avlidit.

Sammanfattningsvis kan sägas att under förutsättning att gåvan är giltig så har du rätt att få ut dina 620.000 kr om bostadsrätten säljs för 2 miljoner kr. Din mamma och hennes syskon ärver din mormors andel (140.000 kr). Är din morfar i livet kommer han ha rätt till arvet före din mamma och hennes syskon, de ärver sedan din morfar där han avlider.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare