Kan min mamma få uppehållstillstånd?

Hej! Mitt namn är X och jag är 13 år. Min pappa och jag kom hit från Vietnam 3 år sedan för att bo med sin sambo men vi har inte bott med henne så länge. Mina föräldrar hade skilt sig innan vi flyttade till Sverige och min mamma bor fortfarande i mitt hemland och jag saknar henne jättemycket nu. Jag vill gärna att min mamma kan flytta hit och bo ihop med oss. Så jag vill fråga er att:

1. Kan min mamma ansöka för att flytta till oss i Sverige?

2. Vad är det för krav?

3. Vilket sätt kan min namma ansöka för tillstånd för att bo med oss ( till mig eller till min pappa)?

Tacksam för svar!

Vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom dina föräldrar inte är gifta/sambos kan din mamma inte ansöka om anknytning till din pappa. Hon kan däremot ansöka om anknytning till dig.
Enligt lagen i 5 kap. 3a§UtlL får uppehållstillstånd ges till mamman om hon ansöker om anknytning till barnet. Det som krävs enligt denna bestämmelsen är att barnet ska vara bosatt i Sverige. Observera att det står i lagen att utlänningen som söker anknytning till sitt barn ska vara förälder och vårdnadshavare samt sammanbo med barnet, för att uppehållstillstånd ska ges. Det viktiga i lagen är alltså att barnet som hon ansöker anknytning till är bosatt i Sverige.

Om du anses bosatt i Sverige innebär det alltså att det finns en möjlighet för din mamma att ansöka om uppehållstillstånd. Observera att lagen inte säger att uppehållstillsånd ska ges, utan lagen säger att uppehållstillstånd får ges. Detta innebär att det inte finns någon garanti för om din mamma kommer få uppehållstillstånd eller inte. Detta är en enskild bedömning som migrationsverket gör från fall till fall.

Det som är viktigt att ta med dig är att kraven är: att du ska anses vara bosatt i Sverige, samt att din mamma ska vara förälder och vårdnadshavare till dig. Men detta är alltså en individuell bedömning och jag kan inte svara på om din mamma kommer få uppehållstillstånd eller inte.

Jag hoppas det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare