FrågaFAMILJERÄTTAdoption25/07/2017

Kan min icke biologiska pappa adoptera mig?

Hej! Jag är snart 22 år och tänkte bli adopterad av min icke biologiska pappa. Nu till det krångliga, lång historia kort. Mamma och pappa var gifta, skilde sig när jag var bebis. Jag och min syster levde med separerade föräldrar hela uppväxten, varannan vecka hos varje förälder osv. När jag var 12 berättade mamma att min pappa inte alls är min pappa, det var en annan man. Detta blev bekräftat med blodprover osv, till slut fick min pappa fick skriva av sig som min far och min biologiska pappa blev min far istället. Detta var 9-10 år sen och jag har träffat min biologiska far 1 gång för några veckor sen. Jag har fortsatt träffa min pappa (som snart ska gifta sig och har 2 nya barn) som har uppfostrat mig då vi anser att vi är familj trots allt och vill ni genomföra en adoption så han blir min juridiska far igen, och behålla min mamma som juridisk mamma (som även är nygift med en ny man). Är detta möjligt? Läste här att någon nämnde att min mamma kommer avskrivas då hon inte är gift med min adoptions pappa? Super tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I svensk rätt är det inte tillåtet för ogifta personer att adoptera gemensamt (4 kap. 4 § FB). Det innebär även att exempelvis styvbarnsadoptioner inte är möjliga i Sverige, såvida inte den adopterande styvföräldern är gift med en biologisk förälder. Vid en adoption utsläcks nämligen de biologiska föräldrarnas föräldraskap. Din icke biologiska pappa kan därför inte adoptera dig utan att släcka ut båda dina biologiska föräldrars föräldraskap.

Sverige var tidigare part i en europeisk konvention som bland annat stadgade att endast gifta par får adoptera gemensamt, men Sverige har nu dragit sig ur konventionen och skulle därmed kunna ändra lagen för att göra adoptionsreglerna något mindre stränga i det avseendet. En statlig utredning från 2009 har föreslagit att även sambor ska få adoptera gemensamt, men utredningen har inte lett till något konkret lagförslag ännu. Även om utredningens förslag skulle bli verklighet, så skulle dock din icke biologiska pappa ändå inte kunna adoptera dig eftersom han och din mamma inte är sambor.

Sammanfattningsvis kan alltså dessvärre inte din icke biologiska pappa adoptera dig utan att släcka ut din mammas föräldraskap. Det enda sättet att genomföra det vore att de åter skulle gifta sig och ansöka om gemensam adoption, vilket inte verkar vara aktuellt i ditt fall.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp.

Med vänlig hälsning,

Jonatan SundqvistRådgivare