Kan min fortkörningsbot påverka min ansökan om svensk medborgarskap?

Hej jag sökt för svenskmedborgare föra en månad sen och jag blivit stoppat idag för fortkörning jag körde 54hk på en 40 väg fick en böte på 2400kr frågan är påverkar min ansöka om svenskmedborgare?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om din fortkörningsbot kan påverka din ansökan om att få svenskt medborgarskap.

Vad krävs för att beviljas svenskt medborgarskap?

Vi kan börja med att titta på kraven som uppställs för att få svenskt medborgarskap. Dessa ställs upp i lagen om svenskt medborgarskap (MedbL) och där anges bland annat att den som söker svenskt medbedborgarskap ska ha haft och förväntas komma att ha ett hederligt liv i Sverige (11 § punkten 5 MedbL). Detta innebär att tidigare kriminalitet kan påverka bedömningen av om du ska anses ha levt ett hederligt liv, speciellt om man har dömts till dagsböter, villkorlig dom, skyddstillsyn eller fängelse då man då kan behöva vänta en viss tid (så kallad karenstid) innan man kan beviljas svenskt medborgarskap. Om du exempelvis dömts till 30 dagsböter behöver du vänta tidigast 1 år efter brottet (se mer om karenstid här)

I ditt fall verkar det endast som att du endast fått en vanlig bot och inte dagsböter och därmed bör den inte påverka dina möjligheter att få svenskt medborgarskap. Jag skulle dock råda dig att betala boten så fort som möjligt så att du inte har skulder på ditt namn som kan påverka bedömningen.

Även om kraven i 11 § inte är uppfyllda kan du ändå beviljas svenskt medborgarskap

Men om alla kraven inte är uppfyllda i 11 § MedbL kan du ändå få svenskt medborgarskap om du tidigare har varit svensk medborgare, eller om du är gift eller sambo med en svensk medborgare, eller om det annars finns särskilda skäl till det (12 § MedbL). Vid bedömningen om särskilda skäl föreligger kan hänsyn tas till dina personliga förhållanden, t.ex. om Sverige kan ha nytta av att du blir svensk medborgare osv.

Sammanfattning

Så länge din fortkörningsbot inte är dagsböter så behöver du enbart betala av den. Du kan därmed alltså beviljas svenskt medborgarskap trots fortkörningsboten förutsatt att du uppfyller alla övriga krav.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, om jag har missförstått den är du självklart varmt välkommen att återkomma med en ny.

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare