Kan min förälder tvingas sälja samägd bostadsrätt när dennes sambo avlider?

Min pappas sambo har avlidit. Dom var inte gifta eller förlovade men har bott ihop i över 40 år. Dom äger en gemensam bostadsrätt. Inga barn tillsammans. Hon har en dotter och pappa har två barn i livet. Kan hennes dotter nu tvinga min far att sälja för att dottern ska få ut sin del av lägenheten? Pappa är mycket gammal och svårt sjuk med hemtjänst ca 8 ggr per dygn. Han borde till ett boende. Vi tilltalar inte varandra dotter och jag, hur går då en försäljning till så att det blir riktigt gjort och ingen blir lurad. Vilket jag tror hennes dotter är fullt kapabel till. Hon har även nyckeln till lägenheten och kan i princip gå in och ta vad som helst, då min far sitter i rullstol och inte märker vad som försvinner.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Kan sambons dotter tvinga din pappa att sälja bostadsrätten?
Det beror på, om sambon har skrivit ett testamente som reglerar hur tillgångarna ska fördelas mellan din far och sambons dotter och detta inte inkräktar på dotterns laglott (halva arvslotten), kan dottern inte tvinga din far att sälja bostadsrätten, gällande lag-och arvslott se 7 kapitlet 1 § ärvdabalken. Om ett testamente är skrivet är det viktigt att formkraven är uppfyllda för att det ska vara giltigt, se 10-13 kapitlet ärvdabalken.

Om sambon inte har skrivit ett testamente har dottern rätt till hela arvslotten, alltså halva bostadsrätten, då får din far möjlighet att köpa ut henne hur bostadsrätten. Om din far inte har möjlighet att köpa ut sambons dotter kommer han att behöva sälja bostadsrätten om de inte kommer överens om något annat.

Vad kan du göra för att försäkra dig om att eventuell försäljning och boutredning blir korrekt?
Mitt råd är att du anlitar en jurist som hjälper dig med den här processen. Det är mycket detaljer att hålla reda på och troligen större summor pengar som står på spel, därför kan det vara en bra investering att ta hjälp av en jurist. Jag gör även bedömningen att det kan krävas utredning kring testamenten och dylikt. Här kan du boka tid med en jurist.

Vänliga hälsningar

Alicia AbreuRådgivare