Kan min f.d. fru kräva tillbaka pengar vi fått i gåva?

Hej!

Jag har hamnat i en ful skilsmässa och undrar om ni kan ge lite svar på en fråga. När jag och min fru köpte hus gick hennes föräldrar, bosatta i ett annat europeiskt land, in med en större summa av av handpenningen. Det var en gåva till frun, och frun i sitt led sade muntligen (upprepat) till mig att vid eventuell separation skulle pengarna delas lika mellan oss då jag bidrar mer ekonomiskt i relationen med min lön. Vad jag förstår finns inget gåvobrev skrivet och vi har inget äktenskapsförord. Nu vid separation vill frun ha tillbaka pengarna och hotar att stämma mig annars. Svärföräldrarna har även bidragit vid tillfällen med pengar till möbler etc i hushållet, vilket frun hävdar är hennes nu.

Vid en bodelning, har frun rätt att kräva tillbaka pengarna? Har hennes föräldrar rätt till det? Har hon rätt att hävda att möbler etc är hennes? Jag har inte råd med advokatkostnader och behöver veta ungefär hur mina rättigheter ser ut.

Stort tack för eventuell hjälp

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med dina frågor!

För att svara på din fråga kommer jag använda mig av gåvolagen och äktenskapsbalken (förkortas ÄktB).

Har frun rätt att kräva tillbaka pengarna?

För att svara på denna fråga krävs en kort redogörelse för vissa regler om bodelning vid skilsmässa. Vid en bodelning ska giftorättsgodset ingå (10 kap. 1 § ÄktB). Giftorättsgodset är värdet av den egendom som kvarstår efter vissa skulder räknats av och ska delas lika mellan er makar (11 kap. 2 § och 3 § ÄktB). Från giftorättsgodset undantas sådant som utgör enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). En make får också i skälig omfattning undanta personliga presenter (10 kap. 2 § ÄktB).

Eftersom det i ert fall saknas äktenskapsförord och dessutom verkar saknas ett förbehåll om att gåvan ska utgöra fruns enskilda egendom så ska gåvan ingå i bodelningen som giftorättsgods och frun kan inte kräva tillbaka den.

Har hon rätt att hävda att möbler etc. är hennes?

Även möbler ingår i en bodelning som giftorättsgods såvida de inte gjorts till enskild egendom antingen via äktenskapsförord eller förbehåll vid gåva. Om möblerna inte utgör enskild egendom har frun inte rätt till möblerna som om de vore endast hennes. Här bör du vara medveten om att hon, precis som du, har rätt till sin andel av giftorättsgodset där möblerna ingår om de inte är enskild egendom.

Har fruns föräldrar rätt att kräva tillbaka pengarna?

Är en gåva fullbordad har man inte längre någon rätt att kräva tillbaka gåvan (1 § gåvolagen). En penninggåva, som det ju är fråga om här, fullbordas när gåvan har kommit i mottagarens besittning (2 § gåvolagen). Av den information du givit verkar ni vara i besittning av de gåvor ni fått av fruns föräldrar och de kan därför inte kräva tillbaka pengarna.

Hoppas du fått svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare