Kan min dotter få någon ekonomisk ersättning på grund av sin diabetes?

Jag undrar om det finns någon ersättning för min dotter som har fått diabetes typ 1. Hon är 15 år

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du undrar om din dotter kan få någon form av ekonomisk ersättning eftersom hon har diabetes. Jag kommer att gå igenom vilka typer av ekonomisk ersättning som kan vara aktuella i det här fallet, och ge råd om vad du kan göra nu.

Försäkringsersättning

Om din dotter har en försäkring (om man har barnförsäkring brukar den gälla fram tills man är 25 år) rekommenderar jag att du kollar om hon kan få försäkringsersättning. Olika försäkringsbolag kan givetvis ha olika villkor, men här (länk till hemsida här) finns information från Trygg Hansa rörande vilken ersättning ett barn kan få ur sin barnförsäkring om barnet drabbas av diabetes.

Tandvårdsbidrag

Diabetiker kan ha rätt till särskilt tandvårdsbidrag. Enligt Försäkringskassans information kan man få särskilt tandvårdsbidrag från att man är 23 år, se länk här. Eftersom din dotter är 15 år är särskilt tandvårdsbidrag inte aktuellt ännu, men det kan vara bra att kolla upp inför framtiden.

Merkostnadsersättning från Försäkringskassan

Om man själv eller ens barn har en sjukdom eller funktionshinder och har mer kostnader på grund av detta (exempelvis kostnader för medicin, specialkost eller hjälpmedel), kan man ansöka om merkostnadsersättning från Försäkringskassan (information här).

Stiftelser

Det finns även stiftelser som kan ge ekonomiska bidrag till personer med diabetes, se information på Diabetesförbundets hemsida (länk här).

Vad du kan göra nu

Jag rekommenderar att du kontaktar Försäkringskassan och frågar om du/din dotter kan ha rätt till merkostnadsersättning. Om din dotter har en försäkring rekommenderar jag att du kontaktar försäkringsbolaget och frågar om din dotters diabetes kan ge henne rätt till försäkringsersättning.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare