FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/06/2020

Kan min chef förbjuda mig från att handla i en annan butik?

kan arbetsgivaren förbjuda mig att shoppa i en annan butik än hans. Jag arbetar i en ica nara-butik.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om din arbetsgivare har rätt att förbjuda dig att handla i en annan butik än den du är anställd i.

Arbetstagarens lojalitetsplikt

Du som arbetstagare har en generell lojalitetsplikt gentemot din arbetsgivare. I stora drag innebär lojalitetsplikten att anställda ska sätta arbetsgivarens intressen före sina egna i vissa lägen. Arbetstagaren ska undvika handlingar som kan skada arbetsgivaren. Arbetstagaren får exempelvis inte driva verksamhet vid sidan av jobbet som på något sätt riskerar att skada arbetsgivaren.

Förbud mot att handla i konkurrerande butik

En arbetsgivare ska generellt respektera arbetstagarens privatliv om det inte rör sig om något brott mot lojalitetsplikten. Att handla i en annan matbutik än den du är anställd i räknas inte som att bedriva konkurrerande verksamhet och kan inte heller räknas som att skada arbetsgivaren. Din lojalitetsplikt ger alltså inte din arbetsgivare en rätt att kontrollera var du väljer att handla din mat på din fritid.

Hoppas att du fick svar på din fråga och att det löser sig med din arbetsgivare!

Ebba Meyer-LieRådgivare