Kan min arbetsgivare avstänga mig från arbetet utan lön?

hej

jag är buss förare och blev attackerad under tjänsten med våld och några knut näven i ansiktet och kroppen

jag för svarade mig som nödvärn mot angripet !! och sen larmade polisen på bussen fins camera som kan filma o spelar ljud ,

gärnings manen var fast som kunde inte smiter från händelsen

min arbetsgivaren har avstängde mig från jobbet innan polis utredning blir klart och tittar på bevis material !!!

1—- har min arbetsgivaren rätt utan att för polis utredningen klar avstänger mig från jobbet utan lön?

trots att jag begärde skriftligt avstängning som de vägrar att lämna till mig .

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du vill veta om din arbetsgivare har rätt att avstänga dig från jobbet utan lön efter händelsen. Här blir Lagen om anställningsskydd (LAS) användbar.

Varför blir man avstängd från arbetet?

Det kan finnas flera skäl till varför man blir avstängd från sitt arbete men dessa ska enligt lag vara särskilda (34 § andra stycket LAS). Dessa skäl är främst berusning på arbetet, medicinska skäl och svåra samarbetsproblem. Du kan även bli avstängd i avvaktan på eventuellt avsked om du bevisligen har gjort dig skyldig till eller på sannolika skäl är misstänkt för svårare fel eller försummelse i arbetet, brott som kan medföra fängelse samt svårare förseelse utanför arbetet. I alla dessa fall kan lönen dras in under avstängningen. I ditt fall är du troligtvis avstängd pga svårare fel eller försummelse i arbetet. Men om förseelsen inte leder till mer än en skriftlig varning eller brottsutredningen inte leder till en fällande dom, ska lönen betalas ut i efterhand då du som anställd har rätt till lön så länge du är anställd (34 § andra stycket LAS).

Om du ska bli avskedad måste din arbetsgivare meddela dig detta senast en vecka innan avskedandet (30 § första stycket LAS).

Läs gärna mer kring avstängning på SKR.se

Mitt råd

Om du är medlem i en facklig organisation rekommenderar jag att du pratar med dem och även kollar i det kollektivavtal som gäller på din arbetsplats. Om du blir uppsagd och du anser att det inte är på en saklig grund, dvs det är inte motiverat, kan du yrka på det i domstol. Domstolen kommer då få bedöma om det är motiverat eller inte samt också om avstängningen ska upphöra (34 § tredje stycket LAS). Du kan boka rådgivning hos våra jurister på Lawline för ännu mer hjälp.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Olivia LövgrenRådgivare