FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt22/08/2018

Kan medborgarskap återkallas vid grova brott?

Vad gäller de som är föda Sverige och har dubbla medborgarskap och har begått grova brott som våldtäkt, mord, terrorism? Kan man fråntas av svensk medborgarskap när man har dubbla medborgarskap???

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När man har svenskt medborgarskap finns ett grundlagsskydd mot återkallande av det. Enligt regeringsformen (RF) får ingen svensk medborgare som är eller har varit bosatt i riket fråntas sitt medborgarskap (2 kap. 7 § andra stycket RF).

Detta innebär, som svar på din fråga; även om en medborgare har dubbla medborgarskap kan inte det svenska medborgarskapet återkallas ens om man begått grova brott som de du beskriver.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare