Kan man tvingas sälja huset vid skilsmässa?

Min fru och jag ska skiljas. Vi har två småbarn under 6 år.Hon studerar och har därav väldigt liten inkomst. Jag jobbar heltid och sköter den ekonomiska försörjningen i vår familj som det ser ut nu.

Vår dispyt är huset. Hon vill att vi säljer huset, men jag vill köpa ut henne så att våra barn kan få bo kvar och ha nära till förskola och kompisar. Hon vägrar däremot att bli utköpt då hon tycker jag isåfall tar allt och på så sätt förstör hennes liv. Jag har möjlighet att köpa ut henne samt råd att bo kvar med barnen. Hon kan däremot inte köpa ut mig och har inte råd att bo kvar.

Jag vet att det är den som är i mest behov av huset som ska få bo kvar. Men hur är det om hon är den med mest behov men ej kan köpa ut mig och för den delen inte äns ha råd att bo kvar?

Hur går vi tillväga med detta moment 22 ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Den ena maken får inte utan den andra makens samtycke sälja den gemensamma bostaden och sådant samtycke ska lämnas skriftligen, se 7 kap. 5 § Äktenskapsbalken. Man kan vända sig till domstolen om maken inte lämnar samtycke till försäljning enligt 7 kap. 8 § Äktenskapsbalken och i sådant fall väger domstolen båda sidors argument

Vid en skilsmässa ska en bodelning ske och i den ska makarnas egendom fördelas mellan dem, se 9 kap. 1 § Äktenskapsbalken. I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå (se 10 kap. 1 § Äktenskapsbalken), vilket är allt som inte är enskild egendom (se 7 kap. 1 § Äktenskapsbalken). Vid en bodelning ska man först beräkna makarnas andel i boet enligt 11 kap. 1 § Äktenskapsbalken. Avdrag görs för skulder från respektive makes giftorättsgods enligt 11 kap. 2 § Äktenskapsbalken. Resterande del av giftorättsgodset ska räknas ihop och delas lika mellan makarna enligt 11 kap. 3 § Äktenskapsbalken. Efter andelsberäkningen ska lottläggning ske där man avgör vem som får vad och egendomen i bodelningen fördelas mellan makarna, se 11 kap. 7 § Äktenskapsbalken.

Vad gäller den gemensamma bostaden så kommer den som bäst behöver bostaden få den avräknad på sin lott enligt 11 kap. 8 § Äktenskapsbalken. Vid bedömningen tar man hänsyn till vem som kommer ha vårdnaden av gemensamma barn eller möjligheten att skaffa annan bostad. Den maken som inte får bostaden ska bli kompenserad i form av annan egendom eller pengar, så att båda makarna får sin respektive andel.

Sammanfattningsvis kan din fru inte tvinga dig att sälja huset innan bodelning har skett utan att ha ditt samtycke eller gå till domstol. Efter bodelningen kommer den av er som bäst behöver bostaden få den avräknad på sin lott och den andra blir kompenserad i form av egendom eller pengar. Vid bodelning fördelas tillgångar och skulder och vilken egendom respektive make ska få. Har du i den situationen möjlighet att köpa ut din maka ser jag inga möjligheter för henne att tvinga fram en försäljning av huset.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Om du behöver mer hjälp råder jag dig att kontakta en sakkunnig eller våra jurister.

Vänligen

Roksana JurenczykRådgivare