FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/11/2020

Kan man ta tillbaka en hyresrätt som blivit tilldelat den ena maken i bodelningen?

Hej!

Jag och mitt ex separerade för ett år sedan. Vi har två barn ihop som vi har gemensam vårdnad över.

I skilsmässan togs ett beslut i tingsrätten att jag skulle ta över förstahandskontraktet på lägenheten vi bott i då barnen ska bo hos mig och jag inte har möjlighet att hitta ett annat boende pga skulder och låg inkomst.

Barnens far har i ett års tid nekat vår son umgänge med honom, inte dykt upp på avtalad tid samt valt bort båda barnen när jag ställt ultimatum.

Nu har jag informerat honom om att jag kommer ansöka om enskild vårdnad om detta fortgår och då hotar han att han ska ta tillbaka lägenheten och kasta ut mig och barnen på gatan.

Detta låser mig i en situation jag inte vill vara i. Jag kan alltså inte göra det som är bäst för mina barn utan att vara rädd att bli hemlös. Vad har jag för rätt i detta? Kan han göra såhär?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid en äktenskapsskillnad får den som bäst behöver bostaden överta den (11 kap. 8 § äktenskapsbalken). Tingsrätten har i ditt fall gjort bedömningen att du är i störst behov av bostaden och ska därför få överta hyresrätten. Ditt ex kan således inte få tillbaka hyresrätten nu när du har blivit tilldelad den i bodelningen så där har du ingenting att oroa dig för.

Angående umgänget med sonen kan man inte tvinga en förälder till att umgås med sitt barn. Däremot blir det påfrestande för barnet att bli besviket varje gång en föräldern ställer in ett umgängestillfällena som barnet kan ha sett fram emot. Finns det något fastslaget umgänge kan det därför bli aktuellt att upphäva förordnandet om umgänge.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare