Kan man ta reda på vad den andra maken äger?

Hej.

Jag är sedan 15 år gift med en spansk man. Jag är svensk och bor med våra svenska barn i Sverige. Min man bor i Spanien. Han har företag, lägenheter och hus i Spanien och jag har aldrig fått någon insyn. Jag vill skiljas och undrar om man på något vis kan ta reda på om något han äger är enskilt ägande etc?

Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör giftorättsgods respektive enskild egendom och då blir reglerna i äktenskapsbalken (ÄB) aktuella. I ett äktenskap skiljer man mellan två typer av egendom och de kallas för giftorättsgods och enskild egendom. Vad som är skillnaden mellan egendomstyperna kommer jag att redogöra för nedan.

Huvudregeln är att giftorättsgods ingår i bodelningen

När ett äktenskap avslutas ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning (9 kap. 1 § ÄB). Utgångspunkten är att allt som makarna äger utgör giftorättsgods och ska tas med i bodelningen (10 kap. 1 § ÄB).Man har dock rätt att ta undan kläder och andra föremål som man har för sitt personliga bruk och även personliga presenter (10 kap. 2 § ÄB) Varje makes giftorättsgods läggs ihop och delas på hälften. Makarnas rätt till hälftendelning kallas giftorätt.

Enskild egendom ingår inte i bodelningen

Det finns en möjlighet för makar att göra giftorättsgods till enskild egendom genom ett äktenskapsförord. Då ingår inte den enskilda egendomen i bodelningen. Ett äktenskapsförord ska vara skriftligt och undertecknas av båda makarna samt registreras hos Skatteverket (7 kap. 3 § ÄB). Enskild egendom kan också uppstå om en make har fått en gåva med förskrift om att den ska vara enskild. En make som fått testamente, arv eller försäkring med föreskrift/villkor om enskild egendom räknas också som enskild egendom.

Det framkommer inte av din information om ni har ett äktenskapsförord eller om din make har fått gåva, arv, testamente eller försäkring med villkor om enskild egendom. Om inget av detta finns utgör all din makes egendom giftorättsgods och ska därför tas med i bodelningen.

Finns det en möjlighet att ta reda på vad den andra maken äger?

Inför bodelningen är din make tvungen att redovisa vilken egendom han äger (9 kap. 3 § ÄB). Då kommer du att ha chans att få en uppfattning om vad maken äger. Det finns en databas som heter Ratsit som ger offentlig information om företag och privatpersoner. Jag skulle rekommendera dig att testa denna tjänst.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Tina HashemRådgivare