FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt19/01/2019

Kan man ta över bostadslån efter separation?

Bor i hus och delat ägande.

Separerat o hon ska lösa ut mig.

Kan hon ta över mitt 50% lån eller måste den delen eller bådas lösas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte av frågan om ni varit gifta eller sambos. Om ni var gifta finns regler som skilsmässa i äktenskapsbalken. Där framgår att den make som bäst behöver bostaden har rätt att överta den (11 kap. 8 § äktenskapsbalken). Om det finns lån med huset som pant måste den make som inte tar över huset befrias från ansvar för att betala detta lån, alltså antingen måste lånet betalas eller så måste den som tar över huset ta över lånet.

I princip gäller samma sak för sambor enligt sambolagen. Alltså den sambo som bäst behöver bostaden har rätt att överta den och om den andre sambon har lån med huset som pant ska detta lån antingen betalas eller så ska den sambon som tar över huset också ta över lånet (16 § sambolagen).

Det är alltså möjligt att din före detta make/sambo kan ta över din del av lånet. För att din före detta sambo/make ska kunna ta över lånet krävs dock att ni vänder er till banken för godkännande. Banken behöver avgöra om din före detta har möjlighet att betala av hela lånet utifrån hennes ekonomiska förutsättningar. Om det är möjligt för henne kan hon ta över lånet och du befrias från betalningsansvar för lånet. Om banken inte går med på att hon tar över lånet så krävs att den delen av lånet betalas av för att du ska bli befriad från betalningsansvar.

http://lawline.se/boka kan du kontakta Lawlines jurister för att få vidare råd.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare