FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt29/09/2018

Kan man ta bort födelselandet och födelseorten från sitt svenska pass?

Hej Lawline! min kompis blev svensk medborgare genom ansökan 2 år sedan. nu tänkte han ta bort födelselandet och staden han föddes i ( födelseort) från svenskt passet? kan man göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din kompis kan ta bort födelselandet från sitt svenska pass men han kan tyvärr inte ta bort födelseorten från passet. Inom EU har medlemsländerna (däribland Sverige) beslutat om vilka uppgifter som ska finnas med i passen för att de ska vara likadana. Födelseorten är en av punkterna som de beslutat ska vara med.

Din kompis kan däremot ändra födelseorten i sitt pass om det skulle vara så att den är felaktig. Han kan däremot inte ändra orten om den stämmer. För att ändra orten behöver din kompis bevisa att den är felaktig och visa upp dokumentation på vilken som är hans korrekta födelseort.

Ansök om ett nytt pass för att ändra uppgifterna i passet
Din kompis tar bort födelselandet från passet genom att helt enkelt ansöka om ett nytt pass utan uppgift om födelseland. För att göra detta får han vända sig till en av Polismyndighetens passexpeditioner för att boka en tid HÄR eller drop-in HÄR. När han är på Polismyndigheten får han meddela att han inte vill ha med sitt födelseland i sitt pass.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Har du eller din kompis ytterligare funderingar är ni välkomna att återkomma med en ny fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare