FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/12/2023

Kan man straffas för att ha varit passiv och inte ingripit?

Vad finns det för straff relaterat till att man varit passiv och inte gjort något. Tex inte ingripit.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om det finns några skyldigheter att ingripa och om man kan straffas för att ha agerat passivt och låtit bli att ingripa. Din fråga kan aktualisera flera olika situationer men jag uppfattar din fråga som att du undrar om det finns en skyldighet för dig att ingripa vid brott och när personer är i nöd. Jag kommer nedan redogöra för det som är relevant för din frågeställning.

Det finns ingen lag om civilkurage i Sverige

Detta innebär att det inte finns någon skyldighet för dig att ingripa varken vid brott eller när en person är i nöd och behöver hjälp. Det har varit på tapeten att införa en lag om civilkurage men i dagsläget är det inte straffbart att inte ingripa eller agera.  I de situationer man kan hållas ansvarig, genom att man underlåtit att agera, är om man har en garantposition. En garantposition kan man ha som exempelvis förälder, hundägare osv. Om man innehar en garantposition och underlåter att agera är det straffbart.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare