FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag28/02/2022

Kan man starta eget samtidigt som man är suppleant?

Hej!

Jag är suppleant i en väns aktiebolag sedan ett år tillbaka, men jag arbetar inte längre i företaget och vill nu starta enskild firma.

Min fråga är, kan jag starta enskild firma trots det eller måste jag först avsäga mig rollen som suppleant i hans företag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga! Du undrar alltså om ditt engagemang i din väns aktiebolag utgör ett hinder för din enskilda firma. Det korta svaret på din fråga är nej, du måste inte avsäga dig rollen som suppleant. Det finns dock några saker som är viktiga att tänka på, vilka jag kommer behandla nedan.

Suppleantens uppgifter och ansvar

De uppgifter som kan tillkomma suppleanter regleras i aktiebolagslagen (ABL). I 8:3 ABL står att det för styrelseledamöter får utses suppleanter och att ABL i tillämpliga delar gäller även för suppleanterna.

Enligt prop 1975:103 s 369 är en suppleant i alla avseenden likställd med en ordinarie styrelseledamot när suppleanten deltar istället för denne. Det får anses innebära att suppleanten, när denne deltar istället för ordinarie styrelseledamot, ska förhålla sig till bestämmelserna i bland annat 8 kap ABL samt kan drabbas av skadeståndsansvar enligt 29 kap ABL. En suppleant ingår vidare i den krets som bolaget inte får lämna penninglån till.

Jäv

En suppleant som deltar istället för ordinarie styrelseledamot omfattas således av jävsbestämmelserna i 8:23 ABL. Där står bland annat att styrelseledamoten inte får handlägga fråga om avtal mellan bolaget och en tredje man om styrelseledamoten i frågan har ett väsentligt intresse som kan strida mot bolagets. Samma restriktioner gäller om styrelseledamot deltar i handläggningen i fråga om avtal mellan bolaget och tredje man, om tredje man exempelvis är ett av vederbörande helägt bolag.

Jävsregeln är avsedd att minska risken för att bolagets intresse åsidosätts i det fall att en styrelseledamot har ett ekonomiskt intresse som avviker från bolagets.

Slutsats

När du som suppleant deltar istället för en ordinarie styrelseledamot omfattas du av samma regler i ABL som styrelseledamoten. Detta innebär att bland annat jävsregeln i 8:23 ABL och skadeståndsansvar i 29 kap ABL kan aktualiseras. Det är därför viktigt att inte delta i beslut där ditt eller din enskilda firmas intresse kan strida mot bolagets intresse. Med beaktande av detta skulle det kunna vara en god idé att avsäga dig rollen som suppleant om det finns en överhängande risk för intressekonflikt. Om så inte är fallet ser jag inga hinder för att du ska kunna fortsätta ditt uppdrag som suppleant.

Hoppas att du fått svar på din fråga och återkom gärna vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Viktoria Silfverplatz Rådgivare