Kan man sprida uppgifter om att ngn är psykisk sjuk, helt ostraffat?

Hej! Vi ha ett problem i familjen. Svärmor sprider i sms och mail till andra släktingar , som hon är osams med att hennes svärdotter är psykisk sjuk m.m. Kan hon göra detta helt ostraffat? Vad ska man göra? Kan man vända sig till Tingsrätt och vad skulle det kosta?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till oss på Lawline med eran fråga!

Jag skulle råda er att vända er till polisen och berätta om de aktuella händelserna, som eventuellt kan upprätta en brottsanmälan. Det är svårt att ge er ett fullständigt svar på vilket brott som eventuellt skulle kunna vara aktuellt, men baserat på uppgifterna i frågan så skulle brottet förtal kunna vara aktuellt. Förtal innebär att peka ut någon som brottslig, klandervärd i sitt levnadssätt eller på annat sätt lämna uppgifter som är ägnat att utsätta denne för andras missaktning. Det spelar ingen roll om uppgifterna är sanna eller inte, se brottsbalken 5 kap. 1 §.

Om ni väljer att gå till polisen och anmäla personen, är det sedan upp till åklagare eller polis, att efter ha upprättat en eventuell en anmälan, att besluta om en förundersökning ska inledas eller inte. Det är polisen eller åklagaren som beslutar, baserat på anmälan vilket brott som eventuellt kan vara aktuellt att utreda, alltså avgör inte anmälaren brottsrubriceringen. Ni kan läsa mer på polisens hemsida som ni hittar här. Ni ska alltså inte vända er till tingsrätten, utan i första hand till polisen.

Hoppas ni fick svar på frågan och lycka till!

Vänliga hälsningar,

Paula Reich ZackrissonRådgivare