Kan man som privatperson anmäla vakter för kränkning?

Hej

Jag är mamma till en dotter som känner sig kränkt av 2 vakter på en klubb i Göteborg

Kan man som privatperson anmäla vakter för kränkning??

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Ja, om du och din dotter upplever att hon blivit kränkt kan ni alltid anmäla det till polisen, oavsett vilka som gjort den kränkande handlingen. Anmälan bör upprättas så snart som möjligt och kan göras antingen via internet eller via 114 14.

Det krävs inte att du själv eller din dotter bedömer eller är säker på huruvida din dotter faktiskt utsatts för ett brott eller inte - om du anmäler är det är upp till polis och åklagare att utreda om ett brott har begåtts eller inte. När bedömningen görs av om vakterna kan dömas för exempelvis förolämpning enligt 5 kap. 3 § brottsbalken (vilket, utan att veta så mycket om situationen, oftast är den aktuella paragrafen/brottet då någon kränkts, och som därför troligen kommer att utredas även i ert fall) görs bedömningen utifrån de faktiska förhållandena i det enskilda fallet och med hänsyn till din dotters upplevelse, men också av om det din dotter upplever som kränkande "typiskt sett" är ägnat att kränka någon (objektiv bedömning).

Jag skulle rekommendera er att göra en polisanmälan om ni upplever att hon blivit kränkt och därmed utsatt för brott. Sedan får polisen avgöra hur och om ärendet kan tas vidare till ett eventuellt åtal och vem som i sådana fall ska väcka åtalet.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om det fortfarande är någonting du undrar över, så är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,
Alexandra Holmér SposatoRådgivare