Kan man sälja en skuld?

Kan man sälja en skuld till vem som helst som en privatperson har till mig.

I fallet är en privatperson skyldig mig ca 50 000 kr, jag har ingen större framgång med att få tillbaka pengarna, därför tänkte jag sälja skulden för att få problemet ur världen.

Mvh Marcus

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline!

Kan man sälja en skuld?

När någon är skyldig dig pengar kallas detta för att du har en fordran på den personen, detta innebär att du har en rättighet att få pengar från personen ifråga. En fordran räknas som egendom och kan som utgångspunkt köpas och säljas fritt. Det som sker när man säljer en fordran är att man säljer själva rättigheten att kräva någon på pengar.

Vad bör man tänka på?

Det finns dock lite olika saker att tänka på när man säljer en fordran. För det första gäller att man om inte kommer överens om annat så svarar den som säljer fordran för att det faktiskt föreligger ett äkta skuldförhållande. Detta innebär att om det skulle komma fram att den här skulden faktiskt aldrig funnits eller att den är rättsligt ogiltig så kan köparen av fordran framställa krav mot säljaren. För att gardera sig mot sådana krav kan säljaren göra ett förbehåll och informera köparen om att han inte svarar för eventuell ogiltighet. En viktig skillnad är dessutom att säljaren inte svarar för att den som ska betala skulden har förmåga att betala. Att fordran är giltig och att den betalningsskyldige faktiskt kan betala är alltså två olika saker och säljaren ansvarar som utgångspunkt bara för det förstnämnda (9 § skuldebrevslagen).

Man bör även tänka på att när man säljer en fordran så bör man som säljare höra av sig till den personen som skulden gäller och informera om att fordran har sålts och till vem. Annars kan köparen av fordran få mycket svårt att själv driva in skulden.

Slutligen så kommer man ofta behöva vara bered på att sälja fordran för mindre än det belopp som skulden gäller. Den som köper en fordran tar ofta en risk att den betalningsskyldige inte vill eller kan betala. För att kompensera för denna risk lägger sig köparen då helst en bra bit under vad skulden uppgår till. I slutändan så är priset helt enkelt en förhandlingsfråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare