Kan man säga upp sig från ett timvikariat och slippa jobba de inbokade passen?

Hej. Min sambo jobbar/jobbade som timvikarie. Han har blivit bokad på jobb 6 dagar i mitten av augusti. Han har nu hittat ett annat jobb som är dagtid, ett sommarvikariat som med största sannolikhet kommer leda till fast jobb. Kan han säga upp sig från sitt timvikariat nu och slippa jobba de inbokade passen? De krockar ju med dagtidsarbetet han har nu. Jag har hört någonstans att man kan gå efter anställningsformer och Att man då kan ha rätt att ta bort pass innan uppsägningstiden är slut, om det nya jobbet erbjuder högre anställningsform. Så i detta fall från timvikariat till sommarvikariat.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Först och främst kan konstateras att lagen om anställningsskydd (LAS) reglerar frågor gällande ens anställning. Jag kommer därför utgå från att din sambo är en arbetstagare som omfattas av LAS, eftersom vissa personer kan vara undantagna lagen så som en vd eller arbetsgivares familjemedlemmar (se 1 § andra stycket LAS).

Notera även att ett kollektivavtal på arbetsplatsen kan innehålla andra bestämmelser som avviker från lagen och därmed vad jag anger nedan. Det är därför klokt att kolla upp om kollektivavtal finns och i så fall vad det reglerar (se 2 § tredje stycket LAS).

Ett vikariat kan som huvudregel inte sägas upp i förtid

Som huvudregel kan ett vikariat inte sägas upp eftersom det löper mellan två datum och därmed gäller mellan dessa datum. Det finns dock möjlighet att avsluta ett vikariat i förtid om det antingen skrivits in i anställningsavtalet att anställningen löper "… dock längst till och med [datum]" eller genom att parterna gemensamt kommer överens om uppsägning. I båda fallen gäller normalt en uppsägningstid på en månad, antingen enligt kollektivavtal eller lagen (11 § LAS).

Om det inte har skrivits in något särskilt i anställningsavtalet gällande rätt till uppsägning så gäller som utgångspunkt att avtalet ska hållas. Görs inte detta av någon av parterna riskerar dem att behöva betala skadestånd på grund av avtalsbrott.

Ett vikariat kan dock även avslutas på allmänna avtalsrättsliga grunder, exempelvis på grund av svek eller oskäliga avtalsvillkor (se tredje kapitlet avtalslagen).

Sammanfattning

Som huvudregel kan ett vikariat inte sägas upp i förtid och om möjlighet finns att säga upp gäller mycket troligen en uppsägningstid på minst en månad. Förutsatt att din sambo inte kommer överens med sin arbetsgivare om att slippa arbeta de inbokade passen så har jag svårt att se att han inte skulle behöva arbeta utan att riskera skadestånd.

Angående att man inte skulle behöva arbeta om ett nytt jobb erbjuder högre anställningsform är något jag aldrig hört förut. Ett anställningsavtal är ett avtal som ska hållas om inte annat har avtalats.

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare