Kan man säga upp ett lån mellan privatpersoner?

Hej!

Har lånat ut en summa , vi har skrivit ett låneavtal.1100kr ska betalas varje månad i 24 månader. Lånet betalades i 7 månader sen fick låntagaren akut ekonomiska problem och hamnade hos kronofogden. Har inte betalat sen dess. (Jag har tagit ett lån som nu jag har amorterat på i 13 månader,4 återstår sen är lånet klart) Har ansökt hos kronofogden om betalningsföreläggande. Enligt dem kan jag bara ansöka för den summa som ej är betald enligt avtalet. Inte hela summan. Om jag vill ha med hela summan måste jag alltså vänta till 28 november , de fyra amorteringar som är kvar.Stämmer det verkligen. Har man inte rätt att säga upp ett privat lån om man saknar 13 inbetalningar? Ska en uppsägning vara skriftlig eller hur ska det gå till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kunna ansöka och få ett betalningsföreläggande för en skuld krävs det att sista betalningsdatumet är passerat. Det är därför du nu bara kan ansöka om de månadsbetalningar du inte fått in och inte för hela summan.

De villkor som gäller för betalningen är de villkor som finns i ert avtal. Om ni har angett villkor i skuldebrevet som t. ex. att ”långivaren har rätt att säga upp lånet med omedelbar betalning om förfallen månadsbetalning inte betalas inom X dagar efter förfallodagen” kan du hos Kronofogdemyndigheten lämna in en ansökan om betalningsföreläggande för hela beloppet. Om inte något sådant villkor finns får du vänta till den 28 november eller ansöka om betalningsföreläggande för de föregående månaderna.

Du kan visserligen delge låntagaren om att du önskar att få hela lånet betalat nu, men det går inte att säga upp ett lån mellan privatpersoner. Endast banker har den rätten vid försenade betalningar.

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare