Kan man reklamera en spis efter 3 - 4 år?

HeJ

Jag köpte en spis med keramikhäll hos en av våra större vitvarubutiker för ca 3-4 år sedan. Jag har nu upptäckt att vid det ena hörnet vid hällen börjar metallen bubbla, som om det är ett underliggande rostangrepp. Har jag någon möjlighet att reklamera spisen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du anger i frågan att spisen var köpt hos en företag kommer jag utgå från att det rör sig om en konsument - näringsidkare relation. Därmed kommer konsumentköplagen (1990:932) [KköpL] vara tillämplig (1 § KköpL).

För att spisen ska anses vara felaktig i lagens mening, krävs det att varan i fråga om art, mängd, kvalitet eller andra egenskaper avviker från vad som framgår av avtalet eller avviker från vad du som köpare med fog kunnat förutsätta (16 § KköpL). I ditt fall kan man utgå ifrån att varan avviker från avtalet i form av kvalitet. Det kan även sägas att varan avviker från vad du med fog kunnat förutsätta då en spis i vanliga fall förväntas hållas felfritt under en längre period.

Vid fel i vara kan du som köpare kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag, ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Du kan även ha rätt till skadestånd i samband med resterade påföljder (22 § KköpL). Du kan alltså kräva att säljaren avhjälper felet eller utför omleverans. Detta kan dock endast bli aktuellt om det kan ske utan oskälig kostnad för säljaren (26 § 1 st. KköpL).

Som köpare får du inte åberopa att varan är felaktig om du inte har meddelat säljaren om felet inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet (23 § 1 st. KköpL). Reklamerar du inte inom tre år från det att du har tagit emot varan, förlorar du rätten att åberopa felet (23 § 3 st. KköpL). Eftersom spisen var köpt för cirka 3 - 4 år sedan har du förlorat din rätt att åberopa felet och kan därmed inte reklamera varan. Däremot kan du fortfarande åberopa felet om du har en giltig garanti (21 § 1 st. KköpL). Under garantitiden är du alltid skyddad för olika fel som kan uppkomma. Du behöver heller inte bevisa att felet har funnits från början. Däremot får felet inte bero på en olyckshändelse, vanvård eller liknande.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare