FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/04/2022

Kan man råka illa ut om man blir anmäld som försvunnen?

Hejsan. Min son har en kompis (20 årig tjej) vars mamma hotar med att anmäla försvunnen om hon inte håller sig hemma. Hon kan vara ute och gå och hennes mamma ringer och smsar en massa och hotar att anmäla detta. Det vi undrar är vad som skulle hända om hennes mamma skulle anmäla henne försvunnen om hon exempelvis skulle åka hem till en vän. Kommer sonens kompis råka illa ut? Mvh Bekymrad vuxen

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är inte brottsligt att hålla sig undan eller "försvinna" frivilligt. Som myndig person bestämmer tjejen själv över vad hon vill göra och vilka hon vill umgås med. Polisen hjälper till att leta efter försvunna personer efter anmälan om detta. När en anmälan kommer in om att en person är försvunnen kommer polisen att göra en bedömning kring huruvida personens liv och hälsa är i fara och om det kan vara så att personen håller sig undan frivilligt. Polisen skulle alltså vid en anmälan från mamman troligtvis upptäcka relativt snabbt att tjejen inte är försvunnen på riktigt.

Man kan i regel inte råka illa ut på något sätt för att någon annan anmäler en som försvunnen så det tycker jag inte ni ska vara oroliga för.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Evelina OlssonRådgivare