Kan man polisanmäla en person som försvårar ett arvskifte genom att vägra delta och samarbeta?

Jag företräder ett dödsbo efter min svärfar.Det finns en bröstarvinge min man och sen finns det 3 st barn efter en avliden dotter till min svärfar som var halvsyster till min man. Jag lyckades få tag på alla 3 och de sa att skicka alla papper du har så skriver vi på. De har aldrig träffat sin morfar. Jag skickade fullmaktspapper för banken och en arvsavsägelse (de får ju sin laglott naturligtvis). De ville inte ha något med det att göra. 2 st skickade tillbaka allt. Nr 3 skiter i allt. Han hämtade inte ens ut det rekommenderade kallelsen till bouppteckningen. Bouppteckningen är klar och stämplad av skatteverket. Jag har skickat kopior till alla och även en arvsskiftesblankett där det slutade med att de här 3 skulle få 124 kr vardera. Nr 1 och 2 har skickat tillbaka hur de vill ha utbetalt. Till saken hör också att eftersom nr 3 inte skickat tillbaka sina papper så har jag inte använt nr 1 och 2 arvsavsägelseblanketter heller. Som ni ser är det inte mycket pengar det handlar om. Men hur gör jag med nr 3. Vi måste få ett avslut. Jag har försökt att påtala att en skiftesman kostar pengar men han bryr sig inte över huvutaget. Jag känner mig helt tom och förtvivlad. Jag vill polisanmäla honom för försvårande av skifte. Går det? Snälla hjälp

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvskifte är vad man kallar en civilrättslig angelägenhet. Innebörden av begreppet "civilrätt" är att det är en sak som det är upp till privatpersoner att lösa. Staten blandar sig alltså inte i, och därmed inte heller polisen. Av den anledningen är det inte heller ett brott att försvåra ett arvskifte.

För att få ett avslut måste ett arvskifte genomföras, vilket utgörs av en skriftlig handling som skrivs under av alla dödsbodelägare (23 kap. 4 § ärvdabalken). Går inte detta att få till stånd kan en dödsbodelägare ansöka om en skiftesman hos domstolen, som i slutändan kan genomföra ett tvångsskifte. Kostnaderna för skiftesmannen ska betalas av dödsboet (23 kap. 5 § ärvdabalken). Finns det dock inte pengar i dödsboet blir det i slutändan dödsbodelägaren som får stå för kostnaderna. Att den dödsbodelägare som gett upphov till situationen eller varit extra besvärlig under skiftesprocessen ska tvingas betala hela arvodet verkar inte vara möjligt i fråga om tvångsskifte, vilket innebär att det tyvärr inte tycks finnas några konsekvenser för en person som vägrar vara samarbetsvillig vid arvskifte.

Vänligen,

Pegah FazliRådgivare