Kan man överklaga en anmälan till socialnämnden?

Har jag rätt att överklaga en orosanmälan och/eller stoppa den utredning som beslutats men ännu inte igångsatts?

Vår son som är 13 år har inte gått i skolan på ett år. Han har stor ångest och oro.

Efter att ha provat både det ena och andra har skolan nu gjort en orosanmälan till socialen.

Jag är ytterst orolig för vad detta kan ställa till med!

Måste vi finna oss i detta, då vi gjort allt vi kan, och skolan själv erkänner att den inte har resurser?!

Själv är jag sjukpensionär och känner att jag har svårt att orka med den press som jag nu utsätts för.

Jag är också orolig för att detta stressar min son ännu mer, och att han blir sämre...

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline!

Det korta svaret på din första fråga är: Nej, du kan inte överklaga och/eller stoppa en ännu ej igångsatt utredning.

Anledningen till det är att det föreligger en anmälningsskyldighet för exempelvis skolor, då de får kännedom om att ett barn är i behov av stöd från socialtjänsten, se 14 kap. 1 § socialtjänstlagen https://lagen.nu/2001:453. Efter att socialnämnden i din kommun fått in en anmälan ska de utan dröjsmål inleda en utredning avseende de omständigheter som förelåg i anmälan, se 11 kap. 1 § socialtjänstlagen. Barnets bästa ska alltid vara i fokus, d.v.s. de åtgärder som socialnämnden vidtar ska gynna barnet och vara i dennes bästa intresse, se 1 kap. 2 § socialtjänstlagen.

Senare fattade beslut har du rätt att överklaga, men som jag uppfattar din fråga så har inga beslut ännu tagits och således finns inget att överklaga.

Socialnämnden har som sagt ett stort ansvar, allra främst för barn. Om din son har problem med skolgången, skall socialnämnden i din kommun i samverkan med vårdnadshavare, se till att man finner en lösning på det. Om skolan i fråga inte har tillräckligt med resurser, torde det vara aktuellt med ett byte av skola. En alternativ lösning kan vara att man har privatundervisning i hemmet om din son inte alls klarar av att gå i skolan.

Jag hoppas jag lyckats besvara dina frågor på ett tillfredställande sätt. Återkom gärna om det råder några oklarheter.

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare