FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt14/05/2023

Kan man överklaga att socialnämnden inleder utredning enligt 11:1 SoL?

Socialtjänsten har beslutat om utredning jämlikt 11 kap 1 § SocL. Det finns inte skäl att fortsätta utredningen med soc beslutar ändå att fortsätta. Kan man klaga på beslutet att utan anledning fortsätta en utredning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av socialtjänstlagen (SoL).

Vad innebär 11:1 SoL?

11:1 SoL ger socialnämnden en möjlighet att inleda utredning om det kan föranleda någon åtgärd av nämnden efter att ha fått in en ansökan, anmälan eller på något annat sätt tagit del av information.

Du menar att det inte finns skäl till den utredning som socialnämnden gör, det vill säga du ifrågasätter att det kan “föranleda en åtgärd av nämnden” att fortsätta utredningen.

Kan man överklaga beslutet att fortsätta en utredning?

I 16:3 SoL finns en lista på överklagbara beslut i lagen. Denna listan är uttömmande, det vill säga att de paragraferna som nämns är de enda som får överklagas. I denna listan nämns inte 11:1 SoL vilket innebär att socialnämnden får fortsätta sin utredning även om du anser att det inte finns någon anledning att fortsätta.

Vad kan du göra nu?

Eftersom det inte finns någon anledning att utreda dig kommer socialnämnden förhoppningsvis att upphöra att göra det. Om de får fram ett beslut enligt någon av situationerna i 16:3 SoL kan du överklaga beslutet.

Jag har inte fått särskilt mycket information om ditt särskilda fall, men om det skulle vara så att du blivit utsatt för utredning under en väldigt lång tid och det upplevs som att socialnämnden inte sköter sitt jobb kan du göra en JO-anmälan. Då kommer du inte få rätt i sak, men det skulle kunna leda till att socialnämnden i din kommun får en klagan mot sig. Du kan läsa mer om detta på JO:s hemsida

Skulle du ha ytterligare frågor är det bara att ställa fler frågor eller om du vill ha mer hjälp kan du boka tid med en av våra jurister. En av våra jurister skulle kunna hjälpa dig göra en JO-anmälan.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare