FrågaASSOCIATIONSRÄTT17/10/2021

Kan man öppna ett bankkonto i ett elevråds namn?

Jag undrar om det är möjligt att registrera ett elevråd på en grundskola som en juridisk person för att kunna öppna ett bankkonto i elevrådets namn.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Elevrådens juridiska ställning inte regleras i lag. Ett elevråd räknas dock som en idéell förening, vilket gör elevrådet till en juridisk person som har egen rättskapacitet. Med det menas att ett elevråd kan förvärva rättigheter och ikläda sig skyldigheter. Idéella föreningar regleras inte heller i lag. För att få vara en idéell förening ska dock föreningens huvudsyfte falla under någon av dessa tre syften:

1. Föreningen ska genom icke ekonomisk verksamhet främja ideella syften

2. Föreningen ska genom ekonomisk verksamhet främja ideella syften

3. Föreningen ska genom icke ekonomisk verksamhet främjar sina medlemmars syfte

Eftersom elevrådets huvudsyfte är att främja idéella syften, som exempelvis elevers rättigheter, så gör det elevrådet till en idéell förening.

Slutsatsen är att eftersom ett elevråd är en idéell förening samt en juridisk person, så ser jag inga hinder i att elevrådet öppnar ett bankkonto i dess namn.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emil WellanderRådgivare