FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/04/2022

Kan man ogiltigförklara ett bodelningsavtal?

Jag och mitt ex har skrivit bodelningsavtal själva efter jag flyttat från gemensam hem. Nu tycker jag att avtal var inte rättvist då nästan allt gå till mitt ex och vill ändra det. Det har inte gått mer än ett år efter jag flyttat från henne. Kan jag häva avtalet och begära ny bodelning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom det inte framgår av din fråga om du och ditt ex var gifta eller endast sambos, utgår jag nedan från att bodelningsavtalet upprättades korrekt och undertecknades av er båda enligt gällande regler.

För giltighet av bodelningsavtal gäller allmänna avtalsrättsliga regler, vilka vi hittar i avtalslagen (nedan AvtL). Huvudregeln som gäller vid ingång av alla avtal är att avtal ska hållas. Det finns dock undantag från denna regel, som gör att ett avtal kan ogiltigförklaras på olika grunder.

Allmänt om att ogiltigförklara avtal
Ogiltighetsgrunderna finns i 3 kapitlet i avtalslagen. Den första är svek (30 § AvtL) och innebär att ett avtal kan vara ogiltigt om den ena parten avsiktligen vilselett den andra genom att undanhålla information eller lämna oriktiga uppgifter (exempelvis ljuga).

En annan ogiltighetsgrund är ocker (31 § AvtL) och den innebär att den ena parten har utnyttjat den andras trångmål (knipa), oförstånd, lättsinne eller beroendeställning.

En ytterligare ogiltighetsgrund är om avtalet strider mot tro och heder (33 § AvtL). Då krävs det, bland annat, att omständigheterna vid avtalets ingående var sådana att det skulle strida mot tro och heder att åberopa avtalet.

Den grund som enligt mig är mest relevant är den så kallade generalklausulen (36 § AvtL). Enligt denna kan ett avtal, eller ett villkor i ett avtal, förklaras vara utan avseende (ej tillämpbart) om avtalet/villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst eller omständigheterna i övrigt.

Generalklausulen i 36 § AvtL tillämpades i NJA 2020 s. 624, där ett bodelningsavtal jämkades dels på grunden att fördelningen av egendomen avvek kraftigt från hur den hade varit om bodelningen skett enligt lag.

Din situation
Om det kan konstateras att någon av grunderna i 30 kapitlet avtalslagen föreligger kan villkor i, eller hela bodelningsavtalet, eventuellt ogiltigförklaras. Det bör dock nämnas att huvudregeln är att avtal ska hållas och att bestämmelserna ovan ska tillämpas restriktivt, varför ogiltigförklaring av bodelningsavtal sker relativt sällan.

Vad som gäller för just ert bodelningsavtal är för mig svårt att avgöra då det krävs en mer ingående undersökning av alla omständigheter, och i slutändan är det domstolen som avgör om ett avtal kan ogiltigförklaras eller inte. Det enklaste, och mitt råd till dig, är att i första hand försöka komma överens om en lösning som känns okej för både dig och ditt ex.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Kajsa JonssonRådgivare