FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt31/01/2022

Kan man neka kontanter i en restaurang?

hej jag driver en restaurang och vill inte ta emot kontanter som betalning, vill enbart godkänna kortbetalning. Framförallt för att det är lättare att hantera kort transaktioner och på grund av den rådande pandemin. Är det olagligt att neka kunder kontakt betalning? Får jag som företagare välja vilken betalningsmetod vi vill ha här? tack på förhand.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 5 kap 1 § 2 st. lag om Sveriges riksbank är kontanter och mynt lagliga betalningsmedel. En näringsidkare är inte skyldig att ta emot kontanter som betalningsmetod. Den så kallade avtalsfriheten som näringsidkare har innebär att man själva får styra över vilken betalningsmetod man vill använda (1 § avtalslagen). Svaret är alltså ja, du kan välja att vara en kontantfri restaurang.

Informationen om att ni endast tar emot kort är bra om den redan innan konsumenten har gått in till er eller beställt mat i restaurangen, syns. Exempelvis genom en skylt på dörren eller liknande. Detta för att besökaren ska kunna välja en annan restaurang istället, eftersom man annars anses acceptera de aktuella betalningsvillkoren genom att beställa maten.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Om du skulle ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa.

Vänligen,

Siva ArifRådgivare