FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/07/2022

Kan man kräva hittegods?

in son förlorade sin mobiltelefon igår kväll. Han förlorade också ett bankkort som han spärrade. Han blev idag via telefon till en bekant kontaktad av en person som uppgav att de hade hans telefon och att han skulle få den åter om han betalade 3000 kr. Räknas detta som utpressning? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder sig till Lawline!

Vad gäller vid upphittande av hittegods?

Om någon hittar något som är borttappat, det vill säga inte är t.ex. stulet, ska denne utan dröjsmål inlämna detta till polisen enligt 1 § Lag (1938:121) om hittegods (nedan hittegodslagen).

Vid inlämning hos polisen har man rätt till ersättning för skäliga kostnader på grund av fyndet, t.ex. transportkostnad samt en skälig hittelön (3 § hittegodslagen). Det finns inte lagstadgat vad en skälig ersättning är, men en tumregel är 10 % av hittegodsets marknadsvärde. Det är därför osannolikt att hittegodset skulle hamna i närheten av 3000 kronor som individen efterfrågar.

Undantag för 3 § hittegodslagen

Dröjsmål

I 5 § hittegodslagen stadgas att den som inte gjort vad som krävs av denne enligt 1 § förlorar rätten till hittelön.

Visserligen kan personen i erat fall välja att senare inlämna mobilen till polisen, däremot krävs det enligt 1 § att inlämnandet sker utan oskäligt dröjsmål. Det innebär att man inte får dröja längre än rimligt med att lämna in mobilen. Det kan alltså här argumenteras att upphittaren haft “oskäligt dröjsmål” eftersom denne valt att kräva er på pengar istället för att inlämna mobilen direkt.

Institutionsgods

Om mobilen hittats i till exempel en skola, en butik, eller ett gym så tillfaller hittegodset institutionen istället och rätten till hittelön försvinner (6 § Hittegodslagen).

Sammanfattningsvis

I normalfall finns en rätt till hittelön, däremot kan denna rätt av olika omständigheter falla bort. Att inte inlämna mobilen till polisen är brottsligt och gör att rätten till hittelön förfaller. Ni bör därför inte ge upphittaren de pengar denne efterfrågar utan be denne att inlämna mobilen till polisen.

Du kan läsa mer om hittegods i min kollegas svar här. Du är också alltid välkommen att anställa en av våra kunniga jurister.

Jag hoppas att du fick klarhet i vad som gäller för er situation.

Vänligen,

Lin ToftRådgivare