Kan man kräva betalning av skuld tidigare än datumet som anges i skuldebrevet?

Mina föräldrar hjälpte mig och mitt ex när vi köpte vår bostadsrätt, de gick in med kontantinsatsen.

När jag och exet skiljde oss så köpte min ex-partner ut mig. Mina föräldrar lät dock skulden kvarstå på mitt ex, han tog över min skulddel. Ett privat skuldebrev upprättades mellan mina föräldrar D och H och mitt ex.

I avtalet framgår bara att betalning ska vara gjord ett visst datum. Ingen amorteringsplan, ränta eller liknande. Utan att det finns en skuld och när den ska vara betald.

Detta gör att jag inte kan få hjälp av mina föräldrar med ny bostad. Vilket de vill hjälpa mig med.

Så min fundering, kan man bryta privata skuldbrev och kräva betalning?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ska ett skuldebrev betalas enligt lagen?

I skuldebrevslagen 5 § 1 st finns utgångspunkten angående skuldebrev, vilket är att skulden ska betalas när den som man är skyldig pengar kräver det. Den bestämmelsen är dock bara en huvudregel som gäller när ingenting annat har avtalats. Finns det annat avtalat är det istället det som gäller. Eftersom att dina föräldrar och ditt ex skrivit vilket datum skulden ska vara betald i skuldebrevet är det alltså det datumet som gäller, och dina föräldrar kan tyvärr inte bestämma att ditt ex ska betala tidigare. Han måste i så fall själv välja att göra det.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Mikaela DahlRådgivare