Kan man kräva att försäljare avhjälper fel på bil utan garanti?

Hej!

Jag har en fråga här. Jag köpte en bil för en vecka sen.

Jag upptäckte för 2 dagar sen ett besiktningsprotokoll som fanns i bilen att den sista besiktningen var underkänd på grund av ett fel i bilen. Jag ringde omgående företaget för att berätta vad jag upptäckte. Jag fick veta av företaget att bilen hade en godkänd besiktning och det stod så på transportstyrelses hemsida och då fanns ingen konstighet med bilen. Jag kollade själv och såg att nästa besiktning är 2021.

Min fråga är om företaget hade åtgärdat felet.

Min fråga är om jag besikta bilen nu och upptäcker att samma fel uppstå, vill det säga ta felet var inte åtgärdat.

Har jag då rätt att kräva att företaget åtgärder felet?

Jag upptäckte också att taklampor fungerade inte efter köpet. Jag var där för att visa det, men säljaren säger det finns ingen han kan göra för bilen har ingen garanti.

Jag behöver hjälp på det.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En bil räknas som en lös sak. Då du köpt bilen av ett företag är därför konsumentköplagen (KköpL) tillämplig .

Du har rätt att kräva bland annat att företaget åtgärdar felet bland annat om bilen är i lagens mening felaktig. Från din fråga förstår jag att det eventuellt kan röra sig om 2 olika fel. Dels att den blev underkänd på besiktningen, och det fel som de upptäckt där, dels att taklamporna inte fungerar.

Om det är så att bilen är felaktig spelar det ingen roll att det inte finns någon garanti. Du har rätt att reklamera fel som funnits vid köpet fram tills det gått 3 år från att du köpt bilen (23 § 3 st KköpL). Ett avtal kan heller inte inskränka konsumentköplagens bestämmelser till din (konsumentens) nackdel. Till och med om du hade skrivit på ett avtal som säger att du inte kan reklamera bilen, hade avtalet därav inte varit giltigt (3 § KköpL).

Är bilen felaktig?

Bilen ska naturligtvis vara godkänd på besiktningen om du köper den av ett företag, precis som du antyder. Bilen kan räknas som felaktig på en del olika grunder, som bland annat om den avviker från erat avtal eller om den avviker från vad du som köpare med fog kan förvänta dig (16 § KköpL). Om bilen inte uppfyller kraven för besiktningen och har det fel som stod på besiktningsprotokollet är den därav felaktig. Samma sak gäller också med taklamporna. När du köper en bil av ett företag borde du med fog kunna förvänta dig att taklamporna i bilen fungerar. På så vis är bilen alltså enligt min bedömning felaktig i 2 bemärkelser.

Kan du begära att företaget åtgärdar felet?

Om det är fel på en vara i lagens mening har du rätt att kräva påföljder (22 § KköpL). Däribland finns till exempel avhjälpande, som innebär precis som du säger att de åtgärdar felet. Innan du kan kräva detta behöver du reklamera bilen, alltså kontakta säljaren och säga vad det är för fel, vilket du redan verkar ha gjort (23 § KköpL). Sen är det bara att kräva att säljaren avhjälper båda felen (26 § KköpL).

Observera att detta endast går om det kan antas att felet fanns när bilen avlämnades (20 § KköpL). Eftersom du har ett protokoll där det står att felet fanns innan köpet är detta tillräckligt för att visa att felet fanns innan, så det är inget hinder i ditt fall.

Kortfattat innebär detta att om du besiktigar bilen igen och felet kvarstår kan du kräva att säljaren avhjälper felet, det samma gäller taklamporna.

Ellinor Wåhlin DahlbergRådgivare