Kan man köpa en bostad i Sverige för att få uppehållstillstånd?

Kan man (inte EU-medborgare) köpa en bostad i Sverige för att få uppehållestånd?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Grunder för att beviljas uppehållstillstånd

Ett uppehållstillstånd i Sverige kan bli beviljat på ett flertal olika grunder. Dessa utgörs bland annat av exempelvis: skyddsbehov, arbete/studier/näringsverksamhet, särskilt ömmande omständigheter och anknytning (5 kap. utlänningslagen (UtlL)).

Innehavet av en fastighet kan inte i sig utgöra en grund för att få ett uppehållstillstånd beviljat. En bostad kan däremot ha betydelse vad gäller exempelvis prövningen av om försörjningskravet i 5 kap. 3b § UtlL är uppfyllt. Detta krav aktualiseras bara om en person uppfyller rekvisiten för att få uppehållstilstånd på grund av anknytning till en person som redan befinner sig i Sverige (5 kap. 3-3a § UtlL). Om detta är fallet ställs ett krav på att anknytningspersonen har möjlighet att försörja sig själv och den ansökande samt har en bostad av tillräckligt storlek och standard för sig själv och den ansökande.

Men att enbart köpa en bostad för att få sitt uppehållstillstånd beviljat kommer tyvärr inte att nå någon framgång.

För ytterligare hjälp, hör gärna av dig igen eller boka tid hos en av våra jurister HÄR.

Vänligen,

Erika JohanssonRådgivare